U cenovniku oglašavanja nekog Web sajta videli ste pojam CPM? Prilikom statistike vaše kampanje dobili ste CTR? Da vas sve to ne bi bunilo, predstavićemo pojmove koji se najčešće koriste u internet oglašavanju.
Zakup medija
Flat- fiksni zakup oglasnog prostora. Baner stoji na poziciji određeno vreme i ne rotira se sa drugim banerima (sedam dana, dve nedelje, mesec dana). U ovom slučaju oglašivač na osnovu statistike sajta pretpostavlja koliki broj prikaza banera će ostvariti. Ranije se za ovaj način oglašavanja koristio i pojam CPT (cost per time).
CPM (cost per mille) – cena za 1.000 prikaza banera. U ovom slučaju oglašivač zakupljuje određeni broj prikaza u određenom vremenskom periodu i garantuje mu se da će to biti isporučeno. Ako oglašivač uzme 1.000.000 prikaza za 10 dana, to znači da će svaki dan imati po 100.000 prikaza njegovog banera, a da će cena biti 1.000 x CPM. CPM se zove još i CPT (cost per thousand), dok se ranije koristio i pojam CPI (cost per impression) koji označava cenu za samo jedno prikazivanje banera.
Hibridni – rotacija na oglasnoj poziciji. Zakupljuje se udeo u prikazivanju na jednoj oglasnoj poziciji. Mediji obično prodaju 50%, 25% ili 20% rotacije, što znači da će se baner oglašivača rotirati zajedno sa još jednim, tri ili četiri druga oglasa. I ovde se, kao i kod fiksnog zakupa, zakupljuje određeni vremenski period (sedam dana, dve nedelje, mesec dana), s tim što oglašivač pretpostavlja koliki će broj prikaza dobiti na osnovu statistike sajta i njegovo udela u rotaciji.
CPC (cost per click) – cena za klik. Zove se još i PPC (Pay Per Click), a oglašivač plaća isključivo za klik na baner/oglas, dok mu se prikazi ne naplaćuju. Ovakav model oglašavanja najzastupljeniji je kod kontekstualnog oglašavanja, oglašavanja na internet pretraživačima (Google), oglašavanja na Facebooku i sl. Httpool ima svoju mrežu u kojoj nudi CPC oglašavanje o čemu ćemo više pisati na ovom blogu.
CPA (cost per action) – cena za akciju. Ovo je model oglašavanja kod kojeg oglašivač plaća samo za određenu akciju (kupovinu, popunjavanje forme, registraciju ili sl) koja je linkovana sa njegovim banerom/oglasom. Oglašivaću se ne naplaćuju prikazi niti klikovi na njegov oglas, već mu se naplaćuje tek kada neko ispuni preciziranu akciju. CPA se naziva još i ‘cost per acquisition’, CPL (cost per lead), PPL (pay per lead) iako postoje određene razlike između pojmova „action“,“acquisition“ i „lead“. Httpool sarađuje sa vodećim svetskim kućama koje omogućavaju ovaj model zakupa targetiran za Srbiju.
Ostali termini
Ad Serving – tehnologija koja omogućava serviranje banera na Web sajtovima, izveštavanje, targetiranje, frequancy capping i druge funkcije koje su danas neophodne oglašivačima. Httpool koristi Double Click, Ad server iza kojeg stoji Google.
Targetiranje - Ad Server omogućava oglašivačima da svoj baner pokazuju samo u određeno doba dana; samo posetiocima iz određene zemlje (geotargetiranje); prema sadržaju na stranici (kontekstualno oglašavanje); prema ponašanju (bihejvioralno oglašavanje); prema vrsti internet pretraživača (Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera..), prema operativnom sistemu (Windows XP, Windows Vista …), u odnosu na vremenske prilike i sl.
Frequency capping – ograničavanje broja prikazivanja (frekvencije) banera jednom posetiocu u toku određenog vremenskog intervala. Najčešće se ograničava prikazivanje u 24h, a „3 u 24h“ bi značilo da će se jednom posetiocu baner prikazati najviše tri puta u 24h sata. Ova opcija se uglavnom doplaćuje.
CTR (clickthrough rate) – broj klikova na jedan baner podeljen sa brojem prikaza tog banera izražen u procentima. CTR je jedan od faktora koji služe za merenje uspešnosti kampanje, a na njega utiče više faktora: pozicija oglasne pozicije na Web sajtu, ponuda koju oglašivač oglašava, kreativa (oglasno rešenje) i brojni drugi faktori. Na primer, ako je baner prikazan 2.000 puta, a na njega je kliknuto dva puta, onda je CTR=(2/2000)*100 = 0,1%.
eCPM- efektivna cena za 1.000 prikaza. eCPM služi da pokaže efektivnost oglasne pozicije na mediju bilo da je ona zakupljena fiksno, hibridno, po CPC ili CPA modelu, time što računamo koliko je plaćeno za 1.000 ostvarenih prikaza banera. Primer: baner je zakupljen fiksno na mesec dana, koštao je 150.000 dinara i imao je 2.000.000 prikaza, ovo znači da eCPM=(150.000/2.000.000)*1000=75 dinara.
eCPA – efekivna cena za akciju. eCPA služi da oglašivaču pokaže koliko ga je koštala određena akcija kada zakupljuje oglasni prostor po CPC, CPM, fiksnom ili hibridnom modelu. Primer: Oglašivač ima kampanju u kojoj je cilj da skupi što više registracija na sajtu. Na jednom mediju je platio 50.000 dinara da mu mesec dana stoji baner, a na drugom 100.000 dinara za 1.000.000 prikaza banera. Sa prvog sajta je registraciju izvršilo 100 ljudi, a sa drugog 500. eCPA=CENA BANERA/BROJ AKCIJA, što znači da je sa prvog sajta eCPA=500 dinara, a sa drugog eCPA=200 dinara.
Napomena: Sve cifre i primeri su proizvoljni, uskoro ćemo na blogu staviti još pojmova i objašnjenja

Nadam se članku o prilagođenim kanalima na Google AddSense. Šta su i kako da ih podesimo.
Bojane, pisaćemo više o Google servisima (AdWords i AdSense) samo pratite blog.